X
تبلیغات
تصاویر ماشین اسپرت صالح شهر

تاريخ : سه شنبه بیست و نهم فروردین 1391 | 13:48 | نویسنده : صالحی |
مشخصات فني: SCANIA G380 LA 4x2




تصوير




ابعاد و فواصل (میلیمتر)
طول كاميون 6885
عرض كاميون ( كابين ) 2550
ارتفاع سقف اتاق كاميون تا سطح زمين ( با بارگير سقف- بدون بار ) 4308 - 3968
فاصله محوري 3300
مركز محوز عقب تا انتها 685


اوزان ( كيلوگرم )‌
GVW 41000
GCW 100 تن
وزن كل شاسي ( بدون بار ) 10848
ظرفيت مجموع مجاز محور جلو ( حداكثر ) 9000
ظرفيت مجموع مجاز محور عقب ( حداكثر ) 32000
وزن شاسي شامل اتاق كامل – موتور – گير بكس – محورها – فنرها لاستيكها – مخزن سوخت – مايعات و ابزار مي باشد .
توجه :وزنها ممكن است 5/1 درصد زياد يا كم باشد .


موتور
مدل 1206DC
استاندارد آلايندگي EURO3
قدرت موتور در 1900 دور در دقيقه 309 كيلووات (420 اسب بخار )
حداكثر گشتاور در 1300-1100 دور در دقيقه 2000 نيوتن متر
تعداد سيلندر 6
حجم مجموع سيلندرها 7/11 ليتر
قطر داخلي سيلندر 127 میلیمتر
كورس پيستون 154 میلیمتر


جعبه دنده‌
مدل GRS905Rاسكانيا
تعداد دنده ها 12 دنده
جلو 2 دنده كرال
عقب 2 دنده سنكرونيزه


PTO
مدل EK740 مستقل از كلاچ نصب بروي Flywheel .


کلاچ
مدل K432 20 اسكانيا
نوع سيستم هيدروليك با كنترل بادي
قطر صفحه 430 ميلي متر


سيستم تعليق
جلو: نوع سيستم پارابوليك ، داراي دو لايه فنر به همراه ميل موجگير.
عقب: نوع سيستم بادي با دو بالشتك ،داراي حافظه و با قابليت تنظيم ارتفاع از داخل اتاق ، كمك فنر ، مجهز به سيستم بالا برنده اكسل عقب


سيستم ترمز
ترمزهاي جلو و عقب كاسه اي /بادي ،‌سيستم ضد قفل ترمز (ABS) ، ترمز توقف اضافي روي محورهاي جلوو عقب ،سيستم ترمز اگزوز اتوماتيك و ريتاردر هيدروليكي .


سيستم الكترونيكي
ولتاژ 24 ولت
ظرفيت باتري 180 آمپر ساعت
ظرفيت آلترناتور 100 آمپر


چرخها
رينگ ( يك تكه فولادي ) 24 - 5/8
لاستيك ( راديال ،‌بدون تيوب ) 24R 12


مخزن سوخت
از جنس آلومينيوم به ظرفيت 850 ليتر.


اتاق
مدل CG19N، داراي 2 تخت خواب از جنس فولاد گالوانيزه با پوشش مخصوص ضد زنگ ، مجهز به جك بالابر هيدروليكي بازاويه خم تقريبي 70 درجه.


موضوعات مرتبط: مشخصات فنی اسکانیا

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 22:46 | نویسنده : صالحی |

به نام او که هر دم با ماست...

سال گذشته فرصتی دست داد تا کمتر از یکماه حدود 10 هزارکیلومتر از نزدیک با کشنده ولوو FH12 محصول کامیون سازی ولوو آشنا شوم. این کشنده توسط شرکت سایپا دیزل برای حمل مواد نفتی و به سفارش شرکت ملی حمل و پخش فرآورده های نفتی به رانندگان واجد شرایط تحویل شد.


این کشنده با­ رعایت ضوابط موافقتنامه ADR تولید شده و از جمله اقدامات ایمنی ولوو روکش عایق و مقاوم برای کابلها و­ تعبیه دو­فیوز خودکار هنگام آتش سوزی است.اما میپردازم به شرح خصوصیات کشنده در تئوری ­و­عمل... 

اتاق این مدل از نوع ارتفاع کوتاه است که به L2H1 معروف ­است و­ از بادگیرخبری نیست چون نیازندارد. اتاق در واقع از لحاظ ارتفاع کوچکترین  است اما باطراحی بی نظیر ولوو به هیچ وجه احساس تنگی فضا به شما دست نمیدهد. طراحی بیرونی همان ظاهری است که همه روزه در جاده ها شاهدش هستیم اما با رنگی آبی و سفید که ترکیب خوبی از کار درآمده است. ازبزرگترین مزایای اتاق طراحی جعبه های بزرگ با دربی بزرگ در دوطرف اتاق برای لوازم است و من همیشه به طراحان ولوو برای اینکار آفرین میگویم. 


واقعا طرحی مناسب وبی نقص است. متاسفانه در برخی کشنده ها یا این جعبه ها کوچک طراحی شده (رنو پریمیوم) و یا اینکه دارای دربی کوچک­است (ایویکو­یوروتک). برای بازکردن­ آنها یک ضامن داخل اتاق طراحی شده و کارکرد خوبی دارد. اتاق FH بسیار زیبا و ­با رعایت اصول آیرودینامیک طراحی شده و صدای باد به مقداری خیلی کم در اتاق شنیده میشود و به مصرف سوخت هم کمک زیادی کرده است. چراغهای آن مجهز به لامپهای OSRAM­، مه شکن و نورافکن است و برای تعمیر و سرویس آنها هم مراحلی مناسب طراحی شده است. نوردهی چراغها در سطحی عالی که مختص کامیونهای ولوو است قرار دارد. در زمان بالازدن اتاق نیازی به بازکردن پوشش جلو پنجره نیست و بالا زدن هم توسط یک جک جاسازی شده در پشت سپر انجام میشود و میتوانید آن را به بالابر برقی هم مجهز کنید.(البته این آپشن ممکن است در ایران موجود نباشد) اما داخل اتاق دربها با یک دستگیره باکیفیت و مطمئن باز میشوند البته دستگیره کمی سفت احساس میشود و با بالا رفتن از 3 پله به صندلی های فوق مدرن ولوو میرسید.

در زمینه کیفیت ولوو هم مانند سازنده های درجه یک جهان سطح بسیار خوبی را پوشش میدهد. در این مجموعه تنظیم پشتی، تنظیم ارتفاع، تنظیم موقعیت صندلی و محفظه قوز کمر به­ صورت اتوماتیک وجود ­دارد و میتوانید آن را به حافظه سه تایی و گرمکن مجهز کنید. سیستم تنظیم زاویه کل صندلی هم وجود دارد که من هرچه فکر کردم خواص آن را نفهمیدم. زمانی که روی صندلی قرار میگیرید ارتفاع آن براساس وزن شما تنظیم میشود و در کل احساس خوبی دست میدهد. داشبورد راننده یکی از مدرنترین و کاملترین های بازار است. نشانگرهای عقربه ای مثل دورشمار موتور­، کیلومتر شمار، دمای آب، میزان باد تانکها، میزان سوخت، فشار توربو و تعداد زیادی چراغ نشانگر شما را از آخرین وضعیت سیستمها آگاه میکند و قلب داشبورد یعنی نمایشگر دیجیتالی آن بی نظیراست. درصفحه اصلی نمایشگر فشار روغن، دمای هوای بیرون، کیلومترطی شده و گزینه های قابل چک مشاهده میشود. تمام ECU ها را میتوان چک کرد و با دریافت شماره فنی قطعه. نمایشگر اطلاعات خیلی بیشتری ارائه میدهد مثل اعلام میزان سوخت و مقدار مسیری که میتوانید بپیمایید، تنظیم آلارم ها و.

اما اینکه همیشه روشن است به نظر من برای تمرکز راننده مناسب نیست و بهتر بود همیشه خاموش باشد و فقط در مواقع نیاز با اعلام هشدار راننده را آگاه کند. در زمان توقف راننده آن را روشن میکند و سیستمها را چک میکند. درمدل فوق قابلیت ارائه اطلاعات به زبان فارسی را نیز داشت اما بیشتر شامل حروف گنگ بود و باید بیشتر روی زبان فارسی کار کنند.

و اما غربیل فرمان از طرحی دوار و چهار گوش و پرحجم تشکیل شده و خوش دست است. بوق بادی در مرکز قرار دارد و میتوانید سیستم صوتی را هم از روی فرمان کنترل کنید(آپشن) اما بوق های سوئدی صدای زیبایی ندارند.

دید راننده به اطراف درحد خوبی قرار دارد و احساس هماهنگی با تمام اجزاء خصوصا آینه ها رامیتوانید احساس کنید. ( برای نمونه بهتر است آینه های ولوو را با آینه های هوو مقایسه کنید)

ارتفاع تونل موتور بسیار پائین و به گسترش فضای اتاق کمک زیادی کرده است. در کل اتاق ولوو نقطه ضعف خاصی ندارد. جز یه یک سری ریزه کاریهای فنی. مثلا برای دسترسی به جعبه فیوز میبایست مقداری زمان صرف باز کردن پیچ های وسط داشبورد (جا لیوانی) کرد تا به فیوزها رسید و درپوش آن هم با صدایی خشن از نوع پلاستیکهای بی کیفیت ساخته شده است که در کامیونی درجه 1 جای تعجب باقی میگذارد.

فرمان ولوو توسط یک پدال تنظیم میشود که اوج طراحی ولوو است و اگر با مکانیزم دسته ای کار کرده باشید مطلب را بهتر درک میکنید. در بیرون کابین یک محفظه کشویی لوازم قراردارد که میتوان دستکش های سوختگیری را آنجا قرار داد. باطری ها در یک محفظه معمولی قرار دارند و احتمال سرقت آنها وجود دارد. ترکیب بیرون کابین هم در کل­ خوب است.

اما­ برسیم به پیشرانه ولوو­

در­این­ مدل­ از موتورهای  نوع D12 با قدرت 420 اسب بخار در دورهای 1500 تا 1800 دور موتور استفاده شده است. بیشترین نیروی گشتاور در دورهای 1050تا1450 به میزان 2000 نیوتن متر به دست می آید. سیستم سوخت رسانی از نوع یونیت پمپ است و در صورت یک رانندگی اقتصادی مصرف سوختی مابین 25 تا 30 لیتر در 100 کیلومتر بدست می آید.

ریتاردر تعبیه شده در یک سیکل چهار مرحله ای نمایش قدرت بی نظیری را ارائه میکند. گیربکس این مدل از نوع VTO2214B است که 6 دنده جلو + کمک overdrive جمعا 14دنده جلو دارد. همچنین دارای کراولر crawler و دو دنده عقب است که ترکیب خیلی خوبی از کار درآمده اما اگر­ از گیربکس­های 16 دنده طرح H استفاده  میشد راننده راحتی بیشتری داشت و مصرف سوخت بهتری حاصل میشد. عملکرد موتور و هماهنگی آن با گیربکس خوب است اما درمدل ۴*۶رضایت بخش نیست. گیربکس ولوو را میتوان در مدلهای الکتروپنوماتیکی هوشمند قرار داد. 

دیفرانسیل این مدل مجهز به قفل عرضی است و ترمزها هم از نوع بادی و کفشکی ایت. البته میتوان آنها را از نوع دیسکی هم سفارش داد. در زمینه سیستم های ایمنی هم تنها ABS به صورت استاندارد موجود است و خبری از TCS و ESP  و برخی سیستم های دیگر نیست.

معایب : نرمی بیش از حد فرمان در سرعتهای بالا، عدم استفاده ازگیربکس 16 دنده طرح H سوپر و...

مزایا: آیرودینامیک خوب، ارگونومیک خوب در داخل اتاق، کیفیت خوب قطعات، کاهش ارتفاع تونل موتور، تنظیم پدالی فرمان، قابلیت چک کردن ECU ها بدون نیاز به کامپیوتر خارجی.



موضوعات مرتبط: ولووFH12

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 22:25 | نویسنده : صالحی |



موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:31 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:29 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: تصاویر ماشن اسپرت

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:23 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:10 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:9 | نویسنده : صالحی |



موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : دوشنبه هفتم فروردین 1391 | 16:5 | نویسنده : صالحی |
 

SCANIA AB

تقدیم به دوست عزیز محمد پور مهدی و همه آنها که اسکانیا را دوست میدارند گرچه سالهاست با ما نیست.

کامیون سازی اسکانیا براساس سال تاسیس وابیس خودش را متولد 1891 میلادی میداند اما اصلا در 1900 میلادی تاسیس شده است .بهرحال این کمپانی در کشور سوئد متولد شده و در حال حاضر به تولید کامیون و اتوبوس میپردازد.(براساس نوشته دانشنامه ویکی پدیا تاسیسات اولیه در منطقه  Malmö واقع در سوئد جنوبی بوده است. اسکانیا مشتق شده است از کلمه لاتینSkåne  که یک استان در سوئد است) نماد این شرکت یک اژدهاست که شعله ای از دهان آن خارج شده و یک تاج سلطنتی هم بر سر دارد. اولین کامیون را در 1902 به بازار فرستاده است.


در 1911میلادی کمپانی VABIS با اسکانیا ادغام شد و از آن پس محصولاتشان اسکانیا وابیس نام گرفت.

بعد از جنگ جهانی دوم  اسکانیا به وارد کردن ماشینهای فولکس واگن تحت نظرSvenska Volkswagen AB" مبادرت ورزید. در 1936 اولین موتور دیزل را به کاربرد و در 1958 موتورهای دیزل را به توربو شارژ مجهز کرد. در 1969 کمپانی SAAB هم با اسکانیا ادغام شد و کمپانی scania saab AB نام گرفت و سرانجام در 1995به scania AB تغییر نام داد. در این زمان کمپانی ساب از سوی جنرال موتور و کمپانی انگلیسی BAE خریداری شد(طبق متن ویکی پدیا اسکانیا در این دوران تحت تملک یا مدیریت فولکس واگن بوده است) در 1999 ولوو تلاش کرد که بخشی از سهام اسکانیا را بخرد اما اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انحصاری شدن تولید کامیون در شمال اروپا مانع این کار شد. در گذشته اکثر مالکیت اسکانیا متعلق به خانواده یا فامیل  Wallenberg بوده است اما الان بزرگترین سهامدارانش فولکس واگن و مان هستند. درآگوست 1999 ولوو اعلام کرد قصد خریداری اکثریت سهام اسکانیا را دارد و قصد داشت 49.03% سهم بخرد. با این کار قصد داشت گروه دایملر کرایسلر را پشت سر بگذارد و بزرگترین تولید کننده کامیون در جهان شود. اما سرانجام بامخالفت دولت سوئد و اتحادیه اروپا ولوو ناکام ماند. در حال حاضر اسکانیا به 70 کشور صادرات دارد. محصولات اسکانیا هم اکنون در رنج هاوکاربری های مختلف تولید میشود برای حمل جاده ای سنگین کلاس R را در اتاقهای کوتاه و بلند و با موتورها و تجهیزات مختلف روانه بازار میکند. اسکانیا از معدود سازندگانی است که تنها در زمینه محصولات تجاری فعالیت میکند و وارد دیگر بخشها نمیشود و این خود تلاشی است برای تمرکز بیشتر در جهت ارائه محصولاتی بهتر.

در ایران از گذشته های دور اسکانیا وارد میشد اما به همان دلایلی که در پست اول گفتم ماشینهای اروپایی با حضور چشمگیری مواجه نمیشدند. مهمترین مدلهائی که وارد شدند 112H/113H در دو مدل بی دماغ و دماغ دار با موتورهای 300 و 310 اسبی.مدل 113H توسط شرکت نفت برای حمل مواد نفتی با رنگ آمیزی سبز وارد ایران شد. در حال حاضر گروه عقاب افشان (تولید اتوبوس) و گروه ماموت دیزل (بخش کامیون) در ایران حضور دارد


 

MACK

کمپانی برادران ماک که به نظر من معتبرترین کامیون ساز دنیا است در 1900 میلادی توسط John Mack تاسیس شد . او 4 برادر دیگر داشت به نامهای  Augustus F. Mack/William C. Mack/Joseph Mack /Charles Mack که به همین دلیل این کمپانی به نام برادران ماک (مک)مشهور شده است. نماد ماک یک مجسمه سگ است به نام بولداگ BULLDOG که معنای آن سگ نر است. این لقب در جریان جنگ جهانی اول توسط سربازان ارتش بریتانیا به این کامیونهای سخت کوش داده شد و در 1922 رسما مورد استفاده قرار گرفت.دفتر مرکزی ماک در Allentown, Pennsylvania قرار دارد.در 1909 ماک مدلهای کوچک 1 و1.5تنی را معرفی کرد.  
 

 
1938 اولین محصول با موتور دیزل را معرفی کرد. ماک در ایران محصولاتش را از طریق کمپانی ایران کاوه (سایپا دیزل) به فروش میرساند. مدل دیزل جنگی خودمان در سری L جای میگیرد.که در سالهای 1941 تا 1945 تولید شده است.از دیگر مدلهای مهم بازار ایران سری R و F بودند که سری R در 1960 معرفی شده است و F در 1959.بعد از انقلاب بولداگهای  ماک برای همیشه ایران را ترک گفتند. 
 

البته گهگاهی برخی مدلها وارد میشوند مثل مدل CH که در 1988 معرفی شده است. ماک در زمره کامیونهائی بود که نکات جالبی در آنها پیدا میشود. یکی از این موضوعات گیربکس های 20 دنده بودند که­ مکانیزم کمک آنها یا همان OVER یک دسته دنده تمام و کمال بود و 4 ضریب داشت و راننده شاید در طول یک سفر هزاران بار با این دسته ها کار میکرد. امروزه کمکها دارای یک شاسی کوچک روی دسته اصلی هستند و حداکثر دو ضریب بیشتر ندارند.ماک هم از آن تولید کننده های تک محصولی است و این چنین است که به اعتبار جهانی دست یافته است.(من شخصا اعتقاد دارم کامیون ساز باید تک محصول باشد و تمام انرژی اش را صرف مشتری و ارائه یک محصول تمام عیار کند)

 
 
ماک هم اکنون از 2001 میلادی جزء گروه VOLVO AB است اما محصولاتش ریشه های خود را حفظ کرده اند. یکی از زیباترین مدلهای ماک سری VISION است. بهرحال امیدوارم روزی نه چندان دور باز شاهد ورود این بولداگها در ایران باشیم.


BUSSING

و آخرین کمپانی که در این مقاله معرفی میکنم کامیون سازی بوزینگ است .بوزینگ در 1903 میلادی در آلمان توسط  Heinrich Büssing تاسیس شد.

نماد محصولات این شرکت یک شیر نر بود که با اقتدار تمام افق را نظاره میکند. نخستین محصول بوزینگ یک کامیون 2 تنی دوسیلندر با سوخت بنزین بود. در 1930 اولین محصول دیزلی اش را ارائه داد. سرانجام در 1971 با مان ادغام شد و نماد آن هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.

امیدوارم این مقاله مورد رضایت شما قرارگرفته باشد درآینده سلسله مقالاتی در همین زمینه و معرفی بزرگانی دیگر از این عرصه در خدمت شما هستم



موضوعات مرتبط: خودرو سازی اسکانیا و ماک

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 19:58 | نویسنده : صالحی |

MAN AG

از لحاظ قدمت کمپانی مان سابقه زیادی دارد که به 1758 میلادی بازمیگردد. اما بخش کامیون سازی آن همگام با دیگر شرکتها به وجود آمد. مان در حال حاضر یک گروه بزرگ شامل تولید اتوبوس کامیون، قطعات و دستگاههای اتومبیل و بسیاری بخش های دیگر است که به خودرو ارتباط ندارند.

در 1840 کمپانی Sander’sche Maschinen-Fabrik, تاسیس میشود.

در 1857هم به Maschinenfabrik Augsburg AG تغییر نام میدهد.

از آن طرف در 1841 کمپانی به نام Eisengießerei und Maschinenfabrik Klett

توسط Johann Friedrich Klett تاسیس میشود این دو کمپانی در تاریخ 1898 با هم ادغام میشوند و نهایتا در تاریخ 1908 به

MaschinenfabrikAugsburg-Nürnberg AG M.A.N  تغییر نام میدهند.

در 1971 کامیون سازی بوزینگ تحت تملک مان در آمد. علامت تجاری بوزینگ که یک شیر نر است هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند. مان یکی از پیشروترین کمپانیها در نوآوری بوده و هست. در 1845 یک دستگاه چاپ با سرعت بالا طراحی کرد.در 1904 کار بر روی موتور دیزل را آغاز کرد و در 1923 و 24 کامیونهائی با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد و اولین کمپانی بود که به موتورهای دیزل توجه جدی نشان داد.

در ایران هم تا حدودی این کامیونها وارد میشدند اما علیرغم اینکه کامیونهای درجه یکی محسوب میشوند  شبکه خدمات پس از فروش ناقص و ضعیف هیچگاه نگذاشت تا به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کنند. عرضه محصولات مدرن مان با ورود مان F2000 روند بهتری به خود گرفت و در ادامه کشنده TGA460 توسط گروه فتح (وابسته به وزارت دفاع) وارد ایران شد اما متاسفانه این ورود هیچگاه نوید صبح روشنی را نداد. در حال حاضر گروه آورین خودرو (وابسته به کرمان موتور) نمونهTGAرا با موتورهای 480 اسبی ارائه میکند که به نظر من مدرن ترین کشنده بازار حال حاضر ایران است.

(شعار کارخانه آورین خودرو واقع در تاسیسات ارگ جدید بم مان همسفر مردان جاده است)



موضوعات مرتبط: تاریخچه شرکت MAN

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 19:9 | نویسنده : صالحی |

به نام خداوند بخشنده مهربان...

در این پست به شیوه های مختلف سوخت رسانی موتورهای دیزل میپردازم. در موتورهای قدیمی به طور عمده از شیوه های کاملا مکانیکی استفاده میشد که مدلهای مختلفی از پمپ های ردیفی و آسیابی را شامل میشود.

پمپ ردیفی شامل یک پمپ مقدماتی جهت مکش و پمپ اصلی جهت ارسال سوخت و انژکتورها جهت تزریق بود و در اکثر کامیونها استفاده میشد. این سیستم کاملا مکانیکی است و استهلاک  و تعدد قطعات از معایب آن بود. کامیونهای قدیمی مثل مایلر، ولوو F12 و ... از این سیستم استفاده میکردند. فقط در نوع پمپ مقدماتی تفاوت هایی داشتند. پمپ های مقدماتی در 3 نوع پره ای، غلتکی و دیافراگمی ساخته میشدند. نکته قابل توجه این سیستم وجود گاورنر یا رگلاتور بود که در دور بالا ارسال سوخت را قطع میکرد.  

اما امروزه دو سیستم مبتنی بر کنترل الکترونیکی با نامهای کمون ریل (common rail) و یونیت پمپ (unit pomp)  مورد استفاده قرار میگیرد در ابتدا کمون ریل(ریل مشترک) را توضیح میدهم.

 کمون ریل تشکیل شده از یک پمپ مکش و تزریق مرکزی که نیروی خود را از موتور گرفته و سوخت را به مدار ریل مشترک سوزنهای انژکتور می فرستد. فشار کاری آن حدود 2000 بار است و در نسل سوم این فشار افزایش نیز یافته است. سپس سوخت از ریل مشترک به انژکتورها برای تزریق فرستاده میشود. کل این مراحل توسط یک  ECU که اطلاعات خود را از سنسورهای مختلف میگیرد کنترل میشود. از مزایای مهم این سیستم فشار بالای کاری است که برای موتورهای قویتر و پاک کارآیی دارد. اسکانیا XPI که ساخته Bosch است یک نوع کمون ریل است. موتورهای مان هم از این سیستم استفاده میکنند. 

در سیستم یونیت پمپ به جای پمپ مرکزی مکانیزمی در انژکتورها تعبیه شده تا مکش و تزریق توسط انژکتور صورت گیرد.انژکتورها دارای یک پلانجر یا پیستون در بالا جهت مکش و تزریق هستند که نیروی بالارونده توسط فنر و پائین آورنده توسط بادامک میل بادامک تامین میشود. فشار مکش در حدود 300 بار و تزریق بین 1800 تا 2050 بار است. فشار کاری آن نسبت به کمون ریل کمتر است و در موتورهای پاک و قوی کمتر استفاده میشود. اسکانیا PDE ساخته Cummis، اوناع موتورهای ولوو ساخته Delphi را میتوان از انواع یونیت پمپ نام برد.

کلیه عملیات هر دو سیستم توسط ECU کنترل شده در نتیجه سوخت به موقع و با مقدار مناسب به سیلندر تزریق شده و این به مصرف اقتصادی سوخت کمک میکند. مهمترین تغییر اساسی این سیستمها با نمونه های قدیمی حذف شدن اهرم های میکانیکی مابین پدال گاز و پمپ مکش در یونیت پمپ و پمپ مرکزی در کمون ریل است و جایگزین آن سنسورهای الکترونیکی است که به فرستادن سیگنالهای دیجیتال مقدار مکش و پاشش سوخت تنظیم میشود.

در موتورهای جدید از فیلترهای آبگیر Water Seperator Filter جهت جداسازی مولکولهای آب از گازوئیل استفاده میشود و از مزیت های آن عدم اکسیده شدن قطعات فلزی است. این سیستمها هم مثل سیستم قدیمی هوا میگیرند و باید به طریق مکانیکی یا الکترونیکی آنها را هواگیری کرد.



موضوعات مرتبط: سوخت رسانی به دیزل

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 18:54 | نویسنده : صالحی |

به نام او که بندگانش را خیلی دوست میدارد...

 اسکانیا از معدود تولید کنندگانی است که تنها به تولید محصولات تجاری میپردازد و این همین تمرکز سبب شده است که ادامه مطلب



موضوعات مرتبط: اسکانیا
ادامه مطلب

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 18:41 | نویسنده : صالحی |

                                  به نام خدایی که همین نزدیکی هاست...

از آنجا که در ایران منابع اندکی به این موضوع (رانندگی تجاری) میپردازند برای این پست مطلبی در مورد تاریخچه کامیون سازی و ورود کامیون به ایران میگذارم تا اطلاعات اولیه در مورد این موضوع را داشته باشیم. لطفا به ادامه مطلب بروید...



موضوعات مرتبط: آغاز ساختن کامیون
ادامه مطلب

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 18:25 | نویسنده : صالحی |

با توجه به آغاز فروش کشنده ایویکو استرالیز از سوی شرکت زامیاد، در زیر نگاهی کوتاه خواهیم داشت لطفا به ادامه مطلب بروید...



موضوعات مرتبط: شرکت اویکو
ادامه مطلب

تاريخ : پنجشنبه سوم فروردین 1391 | 18:17 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 23:47 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: ماشین اسپرت سبک

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 23:25 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 22:36 | نویسنده : صالحی |




تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 22:31 | نویسنده : صالحی |





موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 22:25 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 22:23 | نویسنده : صالحی |
 



موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 15:25 | نویسنده : صالحی |




موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 15:20 | نویسنده : صالحی |


موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 15:18 | نویسنده : صالحی |

 


موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 15:16 | نویسنده : صالحی |



موضوعات مرتبط: تصاوبیر ماشین تصادفی

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 15:13 | نویسنده : صالحی |

     مرسدس بنز

مرسدس بنز ، که در فارسی بیشتر به بن ز معروف است، نام خودروهای ساخت شرکت دایملر است. این شرکت ادامه قدیمی‌ترین سازنده خودرو در جهان است. گوتلیب دایملر و کارل بنز، دو مخترع آلمانی موتور چهار زمانه، پس از مدتی کار مستقل، شرکت دایملر-بنز را در سال ۱۹۲۶ تأسیس کردند و محصولات خود را به پیشنهاد نخستین نماینده فروش خود، مرسدس گذاشتند که از نام دختر این نماینده گرفته شده بود.

دایملر کرایسلر :     

در سال ۱۹۹۸ شرکت دایملر-بنز با پرداخت مبلغ ۳۶ میلیارد دلار اقدام به خرید شرکت آمریکایی کرایسلر نمود. با این خرید شرکت دایملر-کرایسلر تأسیس شد.[۱] پس از تاسیس شرکت جدید دایملرکرایسلر، تولید اتومبیل‌ها با نامهای تجاری قدیمی ادامه یافت. با اینکه در ابتدا استفادهٔ مشترک از فن‌آوری‌های دو شرکت بصورت محدود پیش‌بینی شده بود، اما ساخت خودروهای آمریکایی دوج مگنوم، دوج چارجر، کرایسلر ۳۰۰ و کرایسلر چلنجر مدل ۲۰۰۹ اصولا به خاطر استفاده از فن‌آوری دایملر امکان پذیر شد. طرف آمریکایی امکان استفاده از موتورهای دیزل دایملر را در خودروهای کرایسلر پیدا کرد. در سال ۲۰۰۷ به دلیل کارکرد ضعیف کرایسلر، شرکت دایملر سهام کرایسلر را به یک موسسه مالی فروخت و به شراکت تجاری با کرایسلر پایان داد. شرکت د ایملر کرایسلر متعاقبا به شرکت دایملر آ گ تغییر نام داد.



موضوعات مرتبط: شرکت مرسدس بنز

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 14:53 | نویسنده : صالحی |


موضوعات مرتبط: جدید ترین خودروی سال90

تاريخ : چهارشنبه دوم فروردین 1391 | 1:57 | نویسنده : صالحی |